Nyttig snacks: Knapriga chips på persiljerot, sötpotatis, palsternacka och rödbeta

Kom på att det var ett bra tag sedan jag gjort rotfruktchips.  Smakar ju bara så attans gott, bra nyttiga och inte minst färgrika till tusan (perrfekt godis i dessa Halloween-tider) – och så läckert när man lyckas få dem riktigt knapriga! Just här har jag tror på att lite “slow-cooking” iz da shit!

ll

Knaprigt, vackert, nyttigt, .. och gott!

llll

Har använt de typiska rotfrukterna också den här gången – sötpotatis, palsternacka och rödbeta – men vill återigen värmt rekommendera er att prova på persiljeroten som chips om ni inte gjort det än – kalasgott!

Ingredienser:

  • Persiljerot
  • Sötpotatis
  • Palsternacka
  • Rödbetor
  • Sesamolja (ev olivolja/rapsolja etc)

Smak/kryddor:

  • Seltin
  • Peppar
  • Chili
  • Lökpulver
  • Parmesan

ll

Baka till de krullar sig och svalka på galler…

ll

Så här gjorde  jag idag:

Alla rotfrukterna sköljs och skalas.  Jag skivar dem snabbt i matberedaren, det går 100 gånger snabbare än med osthyvel/mandolin.

Torka av med kökspapper om rotfukten avger vätska. Häll i önskad olja och kryddor – och blanda gott med händerna.

Pensla bakpappret lätt med lite olja och fördela chipsen utöver – krydda lite mer om det behövs.

Baka lite längre ner i ugnen på lagom låg värme – jag tycker jag lyckas bäst på ca 150 – 160 grader i ungefär 45 min – vänd chipsen 1 gång under bakningen om nödvändigt – men du får prova dig fram med din ugn och hålla koll på din chips.

Låt chipsen svalka sig på galler efteråt.

ll

Verrry chewable goodies…

ll

Mina tips till knaprig chips:

  • Skär tunna skivor (gärna med matberedaren)
  • Använd inte för hög värme – hellre låg värme och baka i längre tid
  • Låt inte chipsbladen ligga ovanpå varandra – sprid ut dem lite
  • Behandla rötbetan för sig så den inte smittar färg på de andra chipsen (tar också lite längre tid att baka i iggnen)
  • Får du tak på ekologiska rotfrukter – behåll skalet på!

ll

Pang på rödbetan? Näh, denna behöver lite “slow cooking”/vorspiel innan den blir spröd

ll

Några flera rotfrukts- recept i min blogg: