Preikestolen och Lysefjorden

Så sjukt mycket att göra för tiden så bloggen får lida, men jag har ju fortfarande en del reseberättelser från Norge att dela med er. Mitt företag och studierna tar ju mycket tid och kraft, så har man ju familj, djur och träning som också skall ha sitt. Längtar nu efter en “lugn” julperiod för lite återhämtning, för utpå nyåret kommer det hända nya saker i livet som man gärna vill ha energi till.. kribbligt 😉

Så en bild från en dagstur jag gjorde under hemmavisiten hos min mor i Norge en strålande sensommardag. Som ett sista sprall innan man åkte tillbaka ti9ll Sweden igen. Som vanligt var man duktig på att åka kollektivt när den möjligheten finns med bussar och båtar, och som tog mig hela vägan fram till början av bergsstigen upp till Preikestolen och tillbaka igen på en och samma dag. (Tips på detta finns längre ner).

Fjällfie: För att undslippa folkmängden klev jag lite högre upp längsmed en stig och fick en spektakulär vy ner mot Preikestolen och utöver Lysefjorden. Så där satt jag och njöt ett äventyrlig landskap medan vindkasten rev och slet i hud och hår.

lysefjorden preikestolen foto liss myrås

Vägen uppåt varierar lite med stenigt terräng och ok stigar, de allra flesta friska klara fint att ta sig upp. Drar man dit i högsesongen kommer man inte att få vara ensam, för mig var det9ta ovant, om man är van med ett lagom tempo så får man räkna med att sänka farten ibland, inte alla går lika snabbt vare sig upp eller ner. Så är det bara.

Väl uppe får man svindlande vyer, och ännu mer folk… på vissa ställen får man vara lite försiktig, stupbrant och en del människor där är inte alls vana att gå i fjället och visar inte hensyn. Konstigt att inte flera olyckor sker här!

Ute på själva platået bjöd vinden på starka kast, och jag kännde ingen större trång till att gå för nära kanten ..hi..hi.. jag var mer upptagen av platåsprickan, en dag kommer den väl att ställa till det. Absolut ingen fara än, men den har ju börjat röra pyttelite på sig igen 😉

Man var inte direkt ensam där uppe nej… 

preikestolen lysefjorden visitnorway foto liss myrås

Några snabba resetips:

  • Åker du från vestlandet kring Bergen tar du enkelt Kystbyssen till Stavanger.
  • Från Oslo kan du ta tåget (NSB) eller Haukeliexpressen (buss) till Bergen. (eller flyga direkt från Stockholm)
  • Väl framme i Stavanger kan du köpa en kombibiljett som omfattar färja & buss t/r mellan Stavanger och Preikestolen (parkeringen).

1 Comment

What's on your heart sweetie?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.