Intensiv Ashtanga Vinyasa yoga

Liss yoga1

Då har man varit på 2 av 3 lektioner i intensivkurset för Ashtanga yoga.

Måste seja att jag verkligen tycker det är skönt att få röra sig på det här smidiga sättet igen, att hitta riktig lugnhet i sjalva träningen, andas koncentrerat och stänga ute all stressen som varit extra påträngande de senaste veckorna. Det var på hög tid att få töja lite mer på kroppen igen också, känner att jag stelnat en bra del sedan jag höll på med kundaliniyogan för några år sedan.  Verkligen en härlig motsvarighet till den stela skrotlyftning på gymmet och allt det ytliga vid fitness. But I like the combination! 🙂

Vi har bl a gått igenom de två kända solhälsningarna.. så har man inte “tid” att köra igenom allt varje gång så skall det räcka att köra 5 solhälsningar eftersom alla Ashtanga-poser på något sätt ligger “inbakat” i solhälsningen.. bra å veta för mig som ofta packar på mig en massa “måste göra” ibland.

Kommer ta lite tid lära sig det här med att få andningen att stämma under övningarna.. något jag tycker var aningen lättare i Kundalini yoga. Å andra sidan kommer balansen att få sig en rejäl boost här känns det som  🙂

Liss yoga 4

Tog några bilder i går kväll när jag provad lite själv efter passet .. så ser jag ju vad jag kan komma ihåg att bättra lite på tills nesta gång..

Så får jag då se hur det kommer gå att kombinera min styrketräning med mina små jogging-runder på kvällen, mysiga inlines-pass tillsammans med pojkvännen..och nu också yoga.. borde gå mycket fint bara man inte gapar över för mycket.  Train hard, train smart!

Här finns en bra ressurssida för Ashtanga Vinyasa som bjuder på kartor, bilder och beskrivningar av en rad poser, övningar eller vad det nu heter på yogaspråket 🙂

Mer på svenska: Astanga Yoga Institutet i Sverige

1 Comment

What's on your heart sweetie?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.