Low-carb mandelbröd a la foccacia

I ursprungsreceptet användes rätt så mycket krossade linfö, vilket jag inte tyckte var någon bra idé – istället blandade jag finmalda nyttiga mandlar (kör dem i kaffekvarnen på 1 2 3) samt lite pofiber – vips så hadde man ett gott “foccaciabröd” lågt på kolhydrater och fylld med bra fetter.

Försvann ju rätt snabbt ur brödkorgen dessa bitarna 😀

Ingredienser:

  • 100 g malda mandlar (kaffekvarnen eller en bra bländare funkar bra)
  • 50 g pofiber (glutenfritt kostfiber)
  • 30 g kallpressad rapsolja, eco
  • Ca 1 dl vatten
  • 3 äggulor + 5 äggvitor vispad ihop, eco
  • 1 ms canderelströ (eller annat sött)
  • 1 ms bakpulver
  • 1 ts salt/seltin

kkkkkkkkkkkk

Den gamla kaffekvarnen gör fortfarande bra nytta för sig:

kkkkkkkkkkkkk

Så här gjorde jag:

Blandade allt det torra i en bunke, addade olja, vatten och till slut de lättvispade eggen och blandade gott. Vidare hällde jag smeten i en form klädd med IF YOU CARE-bakplåtspapper – skall nog använda en lite större form nesta gång. Stektes mitt i ugnen på 180 – 200 °C i ca 25 minuter.

jjjjjjjjj

Jag körde med kesella & lågkalori hallonsylt på, min son tyckte brödet blev godast med vitost, och Eirik blev då rätt så nöjd med sin Cantadou Light färskost med vitlök/örter som pålägg:

Visst visar energifördelningen nedan att brödreceptet innehåller gott med fett – men bra fett…särskild från mandlar! Och ibland får man (iallafall jag) ju välja om det är mest kolhydrater eller fett som är “önskad” den dagen (förutom proteinet såklart). Och; bred på ett gott lag kesella så blir det ju också mer proteinrikt.

 

 

Ska bli kul å få laborera ytterligare med det här receptet – det tål ju att tänjas lite på smakar, former och innehåll 😉

øøøøøøøøøøø

Några tidigare inlägg om mandlar:


6 Comments

    1. ja det blir en salig blandning när det kommer till ingredienser ibland, lite raw, lite eco, lite syntetiskt etc ..hi..hi.. 🙂 Så du är inte så veldigt glad i att baka du altså?

      Like

  1. Mmm, ser riktig godt ut!

    Jeg skal prøve meg på noe slikt med mandelmelet jeg har i skapet. Ser for meg at det ender med en slags cookie-oppskrift, men av den sunne typen 😀 Greit å kunne putte noen slike i veska om man har dårlig tid før skolen en dag..eller som mellommåltid til kaffen 😀

    Like

    1. Ja det smakte ferskt brød rett og slett… godt nok det også, men neste gang blir det nok med krydder eller noe for litt mer spesifikk smak. Blir nok suksess å bruke mandelmelet i brødet også kan jeg tro…. kanskje du skal prøve med lekre og sunne mandelflarn…mmmmm 😛

      Like

    1. En bra fråga det där Mia!

      Krossade linfrön kan vara giftiga i för stora mängder (linfrö innehåller linamarin som i kroppen ombildas till blåsyra). Foccaciareceptet baserade sig ursprungligen enbart på krossade linfrön vilket jag tyckte blev alldeles för mycke (nestan 250 gram), särsklit om jag skulle bli sugen på att trycka i mig hela brödet …he..he 😉 Tycker inte linfrön smakar lika gott som eller har lika bra egenskaper som mandlar.

      Här kan du läsa lite mer om det: http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/page.items.www/93AD3A10B17B434EC125726400370C05

      Like

What's on your heart sweetie?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.