Råenkelt: Hemmagjort macadamianöt-ost naturell

I went totally nuts… again! :mrgreen:Macadamia nut cheese ball naturell

Min pojkvän brukar ibland sila av lite turkisk/grekisk yoghurt som vi käkar som läcker färskost till diverse rätter – sjukt gott! Nu har jag “lånat” hans process och gjort en nötvariant.

Ja för inte blir den här läckra “färskostbollen” precis som makadamianötsmöret jag ibland har i mitt matförråd. Denna har snarare både smak och konsistens som mer påminner om färskost – veldigt enkel att göra på enbart 2 ingredienser.. och fett nyttigt!  😀

Bredbart – jag gillar den bäst helt naturell

Ingredienser:

  • 1 påse macadamianötter (100 g), naturell
  • ca 1 dl kallt vatten

Macadamianötterna lägger jag inte i blöt innan användning! Häll dem direkt i en bra köksblandare och täck dem precis med kallt vatten (jag får ca 1 dl vatten per 100 g nötter). Mixa gott tills du får en fin nötmassa, den bör inte vara för rinnig.

Placera en silduk (jag använde en ny och ren microfiberduk) i ett durkslag och lägg nötmassan i den. Packa in massan gott i silduken och lägg några kilo med vikt på toppen och låt massan stå och droppla under natten. Dagen efter är den avrunnen och klar till att njutas :o)  Smakar bäst färsk – men kan hålla sig flera veckor i kylen i sluten burk.


MATIGA TIPS FÖR MAKADAMIANÖT-OSTEN:

  • I stället för vatten: kan man ju använda vanlig mjölk, sojamjölk eller dylikt.
  • För att sätta smak: kan man adda t ex lite riven citronskal, havssalt, färska kryddörter, honung, malda kryddor … eller kanske lite kakao/carobpulver i för barnen?? ..whatever you like…
  • För att spä ut koncentrationen lite: kan man blanda makadamianötosten med turkisk/grekisk yoghurt, philadelphiaost, creme fraische eller kesella.
  • Prova med en liten klick marmelad på toppen.. mmmmm

Den hälsosamma macadamianötten är fri från kolesterol och bjuder bl a på kolesterolsänkande omättat fett, palmitoleinsyra (omega-7),oleinsyra (omega-9), magnesium, järn, m.m.

Ikväll skall jag göra något riktigt läckert, sött och nyttigt som den här makadamianötosten kommer passa perrfekt till – ville dock posta den här “nötosten” först. Bild & recept kommer som vanligt upp i bloggen så småningom…

Men först vill jag nu ut och gå på upptäckarfärd i en ny skogsglänta jag upptäkct – den här hälgen vilar jag från nestan all träning och bara njuter för kropp & knopp – promenerar, cyklar lite, sitter ute i solen med katten, omplanterar mina örter och omgås med mina käraste – nut av dagen där ute you sweeties! ☼☼☼☼☼☼

11 Comments

What's on your heart sweetie?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.